Хімія сфер Землі (106 Б)
Тип: Нормативний
Кафедра: ґрунтознавства і географії ґрунтів
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 16 | доцент Бонішко О. С. | ГРФ-11с, ГрФУ-11с, ГрФЕ-11с |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 16 | ГРФ-11с | доцент Іванюк Г. С. |
ГрФУ-11с | доцент Бонішко О. С. | ||
ГрФЕ-11с | доцент Іванюк Г. С. |
Опис курсу
Мета дисципліни: отримати та закріпити знання про походження елементів, їх будову, властивості та внутрішні та зовнішні чинники міграції елементів, основні класисполук; властивості істинних, колоїдних розчинів, розкрити питання хімічної кінетики та рівноваги в розчинах; вивчити основні хімічні процеси в атмосфері, літосфері , гідросфері, оцінити екологічний стан вод, грунтів та повітря; вміти проводити аналітичні операції при дослідженні аналіту на вміст компонентів (фільтрування, осадження, висушування, зважування, титрування, фотометрування)
Для досягнення поставленої мети виділяються такі завдання курсу:
- поглибити базові шкільні знання студентів з теми найважливіші класи хімічних сполук, основну увагу приділити кислотам, солям та комплексним сполукам;
- навчити студентів розрізняти елементи за властивостями, електронною будовою на основі періодичної системи Д. І. Мендєлєєва;
- ознайомити студентів з різновидністю розчинів, їх властивостями та застосуванням, звернути увагу на властивості дисперсних систем, розчинів електролітів та неелектролітів;
- розкрити питання закономірностей хімічних реакцій (швидкість реакції, рівновага реакції, тепловий ефект реакції, енергія Гібса, ентальпія);
- основні принципи хімії навколишнього середовища і їх дії в локальних та глобальних масштабах;
- вивчення хімічного складу гідросфери, літосфери, атмосфери, їх зміни в процесі еволюції, їх сучасну структуру, фактори формування складу вод атмосфери, поверхневих, підземних та океанічних вод.
Після завершення цього курсу студент повинен:
знати:
- хімічний склад гідросфери, літосфери, атмосфери;
- походження та міграцію хімічних елементів у різних шарах атмосфери, гідросфери та літосфері;
- термодинамічні закони хімії та можливість утворення, осадження речовин, зміни їх агрегатного стану;
- види хімічних реакцій та умови встановлення хімічної рівноваги між сполуками;
- фізико-хімічні процеси в атмосферному, водному, ґрунтовому середовищах та їх екологічну роль;;
- основні принципи експресного аналізу води та ґрунту;
- якісні аналітичні реакції на аніони та катіони;
вміти:
- складати схему процесів перетворення кисню, вуглекислого газу та нітрогену, фосфору в навколишньому середовищі;
- визначати можливість перебігу реакції обміну між електролітами в розчинах;
- складати схеми електролітичної дисоціації основ, кислот, солей;
- урівнювати окисно-відновні реакції;
- розв’язувати задачі на розчини;
- записувати рівняння ядерних реакцій, гідролізу, електролізу;
- вміти визначати кислотність середовища розчинів за індикаторами та величиною рН;
- вміти застосовувати хімічні знання для поліпшення екологічної ситуації навколишнього середовища та проведення екологічного моніторингу;
- використовувати знання методів екологічних досліджень на практиці;
- оцінити роль біохімічних процесів в гідросфері.
Softskills:
- доносити свою думку,
- управляти часом, розділяти обов’язки, співпрацювати в групі під виконання лабораторної роботи;
– позитивно налаштовуватись на результат роботи і контролювати процесом системно;
Програмні результати навчання за ОПП Географія, ОПП Урбаністика, просторове планування і регіональний розвиток, ОПП Економічна і соціальна географія (2022):
ПРН 3. Знати, розуміти і використовувати на практиці базові поняття з географії, суміжних та світоглядних наук.
ПРН 4. Застосовувати моделі, методи фізики, хімії, геології, екології, математики, інформаційних технологій тощо при вивченні природних та суспільних процесів формування і розвитку геосфер.
ПРН 7. Аналізувати склад і будову природних систем на різних просторово-часових рівнях.
ПРН 14. Дотримуватися морально-етичних аспектів досліджень, принципів академічної і професійної доброчесності, норм безпечної життєдіяльності та здорового способу життя.
Рекомендована література
Основна
- Бонішко О.С. Лабораторний практикум з дисципліни «Хімія сфер Землі»: навчальний посібник. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2019. –
167с. (електронна версія) - Жак О.В.,. Каличак Я.М. Загальна хімія: навчальний посібник,– Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 368 с.
Базова
- Телегус В.С., Бодак О.І., Заречнюк О.С., Кінжибало В.В. Основи загальної хімії. – Львів: Світ, 2000. – 400 с.
- Яворський В.Т. Основи теоретичної хімії. – Львів: ВЦ Нац. Ун-ту «Львівська політехніка», 2008. – 348 с.
- Дмитрів Г.С., Павлюк В.В. Загальна та неорганічна хімія. Навчальний посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. –300
- Андруз Дж. Бримблекумб П., Джикелз Т., Лисс П. Введение в химию окружающей среды. Пер. с англ. – М.: Мир, 1999. – 271 с.
- Білоніжка Петро. Геохімія біосфери = Geochemistry of the biosphere : монографія. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка. 2018. – 182 с..
- Гамкало З.Г. Хімія геосфер: Лабораторний практикум для студентів природничих факультетів – Львів: ВЦ ЛНУ ім. Івана Франка, 2001.–195 с.
- Романова Н.В. Загальна та неорганічна хімія : підручник для студентів вищ. навч. Закладів. – Київ; Ірпінь: ВТФ”Перун”, 1998. – 480с.
- Глосарій термінів з хімії. Укладачі Й. Опейда, О.Швайка — Донецьк, 2008. – 738с.
- Гриб О.М., Бєлов В.В., Отченаш Н.Д. Оцінка, прогнозування та управління якістю водних ресурсів: Конспект лекцій. Одеса: ОДЕКУ, 2015. –121 с.
Інформаційні ресурси: