Екологія і освіта для сталого розвитку (А4.07 Б)

Тип: Нормативний

Кафедра: раціонального використання природних ресурсів і охорони природи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
24Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
232доцент Койнова І. Б.ГРО-11с Сер. освіта

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
232ГРО-11с Сер. освітадоцент Блажко Н. Б.

Опис курсу

Мета та цілі курсу Мета розглянути теоретичні та прикладні основи екології сформувати знання про закономірності відносин між суспільством і природою, вміння аналізувати особливості впливу людини на природу, екологічні проблеми сучасності для екологізації викладання географії та предметів природничого напряму НУШ.
Цілі:
– засвоєння теоретичних знань з екології – науки про взаємозв’язки живих організмів, середовища та людини;
– формування розуміння суті сучасних екологічних проблем людства та України, причин їхнього виникнення та шляхи подолання;
– розуміння цілей сталого розвитку України та шляхів їхнього досягнення;
– формування особистої екологічної культури та відповідальності за стан довкілля.
– застосовування здобутих знаннянь на практиці для навчання та виховання молоді, відповідальної за свій вплив на довкілля,
активної в питаннях покращення стану довкілля, сталого розвитку та попередження виникнення екологічних проблем.

У результаті навчання студенти мають набути таких загальних компетентностей:
ЗК2. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК15. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
У результаті навчання студенти мають набути таких спеціальних (фахових) компетентностей:
ФК6. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання загалом та географії зокрема, й виховання і розвитку учнів.
ФК9. Здатність формувати ціннісні ставлення в учнів; патріотичне виховання здобувачів; охорону природи; поваги до інших культур, етносів, релігій, представників інших країн тощо.
ФК11. Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі, створювати та використовувати цифрові освітні ресурси.
ФК12. Здатність використовувати навчально-методичний інструментарій, обладнання навчального й загального призначення для кабінетів географії; аналізувати і добирати дидактичні та методичні матеріали карти, й атласи; бази географічних даних, мультимедійне обладнання.

Рекомендована література

Базова:

  • Основи екології: Підручник. / Олійник Я.Б., Шищенко П.Г., Гавриленко О.П. – К., 2012. – 558 с. – режим доступу: https://westudents.com.ua/knigi/90-osnovi-ekolog-olynik-yab.html
  • Основи екології: навчально-методичний посібник (для студентів першого курсу географічного факультету) / М.Назарук, Б.Сенчина, І. Койнова, І.Рожко, Н.Блажко, П.Теліш, Ю.Жук. – Львів: Малий видавничий центр географічного факультету; Лабораторія тематичного картографування, 2018. – 98 с.
  • Екологічна безпека та сталий розвиток: інтегровані проєкти. Навчальний посібник. – Київ: Основа. – 2022. 160 с.
  • Мальований М., Леськів Г. Екологія та збалансоване природокористування. Навчальний посібник. Херсон, 2017. 316 с.
  • Освіта для сталого розвитку. Національна доповідь – Режим доступу: http://dea.gov.ua/chapter/osvita_dlya_stalogo_rozvitku
  • Екологізація освітнього простору сучасної загальноосвітньої школи : монографія / Н. Пустовіт, О. Колонькова, О. Пруцакова, Г. Тарасюк, Ю. Солобай.  Харків: «Друкарня Мадрид», 154 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dea.edu.ua/img/source/Doc/book%2010.01.17%202.pdf
  • Кучерявий В.П. Екологія. Львів : Світ, 320 с.
  • Злобін Ю.А., Кочубей Н.В. Загальна екологія : навч. посібник. Суми : ВТД “Університетська книга”, 2003. 416 с.
  • Основи екології та соціоекології: навч. посібн. / під. ред. Назарука М. М. Львів: “За вільну Україну”, 1998. 210 с.
  • Назарук М.М., Койнова І.Б. Екологічний менеджмент. Запитання та відповіді : навч. посібник. Львів : Еней, 2004. 216 с.
  • Койнова І.Б. Сучасний стан природно-заповідного фонду // Львівська область: природні умови та ресурси: монографія / за заг. ред. д-ра геогр. наук, проф. М.М. Назарука. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2018. – С. 425-441.
  • Микитюк О.М. Основи екології : навч. посібник / О.М. Микитюк, В.В. Грицайчук, О.З. Злотін. – Харків : „ОВС”, 2004. – 144 с.
  • Назарук М. М. Споживацтво – одна з причин руйнації довкілля / М. М. Назарук // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Серія: Географія. – Вип. 45. №2. 2018. – С. 153-159.
  • Назарук М. М. Природні умови як основа забезпечення сталого розвитку регіону (на прикладі Львівщині) // Збірник наукових праць міжнародної науково – практичної конференції Подільські читання. (м.Камянець-Подільський, 9-11 жовтня 2018 року)
  • Камянець- Подільський, 2018. С 313-316
  • Руденко Л.Г. Сталий розвиток: пошуки моделей сталого розвитку України / Л.Г. Руденко // Український географічний журнал. – 1998. – №1. – С. 5-12.
  • Основи екології: Підручник / За ред. К. М. Ситника. – К.: Вища школа, 2001. – 358 с.

Допоміжна:

  • Голубець М.А. Від біосфери до соціосфери / М.А. Голубець. – Львів : Поллі, 1997. – 256 с.
  • Калькулятор екологічного                   сліду                   : https://livingplanet.org.ua/en/projects/kalkulyator-ekologichnogo-slidu
  • Масляк П., Даценко Л., Капіруліна С., Курач Т., Бродовська О. Географія. Підручник 8 клас. – Харків, 2021
  • Данилишин Б.М. Природно-ресурсний потенціал сталого розвитку України / Б.М. Данилишин, С.І. Дорогунцов, В.С. Міщенко [та ін.], 1999. – 716 с.
  • Койнова І.Б. Нові підходи до екологічної освіти в Україні // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна: серія «Екологія». Харків, 2017. – Випуск 16. – С. 150-154.
  • Лісовський С.А. Суспільство і природа: баланс інтересів на теренах України : моногр / С.А. Лісовський. – К., 2009. – 287 с.
  • Огляд результативності природоохоронної діяльності. Україна / Європейська економічна комісія. – ООН. – 223 с.
  • Койнова І. Екоосвіта населення м. Львова щодо поводження з побутовими відходами // Екологічний вісник № 1 (119), 2020. – К.: ВЕЛ, 2020. – С. 29-30.
  • та відповіді : навч. посібник. Львів : Еней, 2004. 216 с.
  • Койнова І.Б. Сучасний стан природно-заповідного фонду // Львівська область: природні умови та ресурси: монографія / за заг. ред. д-ра геогр. наук, проф. М.М. Назарука. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2018. – С. 425-441.
  • Микитюк О.М. Основи екології : навч. посібник / О.М. Микитюк, В.В. Грицайчук, О.З. Злотін. – Харків : „ОВС”, 2004. – 144 с.
  • Назарук М. М. Споживацтво – одна з причин руйнації довкілля / М. М. Назарук // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Серія: Географія. – Вип. 45. №2. 2018. – С. 153-159.
  • Назарук М. М. Природні умови як основа забезпечення сталого розвитку регіону (на прикладі Львівщині) // Збірник наукових праць міжнародної науково – практичної конференції Подільські читання. (м.Камянець-Подільський, 9-11 жовтня 2018 року) Камянець- Подільський, 2018. С 313-316.
  • Руденко Л.Г. Сталий розвиток: пошуки моделей сталого розвитку України / Л.Г. Руденко // Український географічний журнал. – 1998. – №1. – С. 5-12.
  • Основи екології: Підручник / За ред. К. М. Ситника. – К.: Вища школа, 2001. – 358 с.
    Допоміжна:
  • Голубець М.А. Від біосфери до соціосфери / М.А. Голубець. – Львів : Поллі, 1997. – 256 с.
  • Калькулятор екологічного сліду : https://livingplanet.org.ua/en/projects/kalkulyator-ekologichnogo-slidu
  • Масляк П., Даценко Л., Капіруліна С., Курач Т., Бродовська О. Географія. Підручник 8 клас. – Харків, 2021
  • Данилишин Б.М. Природно-ресурсний потенціал сталого розвитку України / Б.М. Данилишин, С.І. Дорогунцов, В.С. Міщенко [та ін.], 1999. – 716 с.
  • Койнова І.Б. Нові підходи до екологічної освіти в Україні // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна: серія «Екологія». Харків, 2017. – Випуск 16. – С. 150-154.
  • Лісовський С.А. Суспільство і природа: баланс інтересів на теренах України : моногр / С.А. Лісовський. – К., 2009. – 287 с.
  • Огляд результативності природоохоронної діяльності. Україна / Європейська економічна комісія. – ООН. – 223 с.
  • Койнова І. Екоосвіта населення м. Львова щодо поводження з побутовими відходами // Екологічний вісник № 1 (119), 2020. – К.: ВЕЛ, 2020. – С. 29-30.

Інформаційні ресурси:

  • http://www.menr.gov.ua – офіційний сайт Міністерства захисту довкілля України.
  • http://www.ecology.lviv.ua – сайт Державного управління охорони навколишнього середовища у Львівській області.
  • http://www.nature.org.ua/ – Національні доповіді про стан навколишнього природного середовища України за різні роки
  • http://www.ekology.lviv.ua – довідник Екологія Львівщини за різні рок
  • www.ecoleague.net/download Доповідь України на Конференції ООН зі сталого (збалансованого) розвитку
  • http://www.dossier.kiev.ua – сайт інформаційно-видавничого центру„Зелене досьє”.
  • http://www.news.ukrntec.com – екологічні новини України та світу.
  • http://www.ln.com.ua – сайт Гуманітарного екологічного журналу (Київський еколого-культурний центр, МСОП).
  • https://mon.gov.ua/tag/pidruchniki?&tag=pidruchniki – електронні підручники, рекомендовані МОН України

Силабус: Екологія і освіта для сталого розвитку. 2025-2026 н.р.

Завантажити силабус