Сучасні проблеми навчання географії України у школі (А4.07 М)
Тип: Нормативний
Кафедра: географії україни
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 10 | 4 | Іспит |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 10 | 32 | професор Дністрянський М. С. | ГрОМ-11с Сер. освіта |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 10 | 16 | ГрОМ-11с Сер. освіта | професор Дністрянський М. С. |
Опис курсу
Метою навчального курсу є: а) формування здатності розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій, формування в студентів комплексу знань, умінь, навичок, необхідних для проведення занять з географії України на основі застосування нових концептуальних підходів, методів, засобів навчання і контролю та новітніх педагогічних технологій навчання; б) обґрунтування принципів україноцентричного підходу в поясненні учням суті географічних процесів і явищ.
Завданням навчального курсу є:
1) оволодіння сучасними досягненнями методології географічної науки і практики, передовим педагогічним досвідом роботи шкіл різних типів, а також формування у студентів педагогічних умінь та навичок з моделювання та проведення різноманітних форм навчальних занять з географії України у середніх загальноосвітніх закладах;
2) формування таких компетентностей
а) здатність виявляти та вирішувати проблеми у сфері професійної діяльності, бути критичним і самокритичним.
б) здатність усвідомлювати та інтегрувати концептуальні природничо-географічні, суспільно-географічні, картографічні, психолого-педагогічні знання та навички на прикладі вивчення тем з географії України;
в) здатність орієнтуватися у світовому й національному географічному освітньо-науковому просторі з метою розширення й актуалізації географічних і психолого-педагогічних знань, пояснювати їх письмовими, усними та візуальними засобами на різних просторових рівнях;
г) застосовувати новітні педагогічні технології у процесі вивчення українознавчої географічної тематики;
д) вивчення педагогічних та психологічних основ навчання та виховання на уроках географії України;
е) оволодіння сучасними технологіями, методами та засобами, які використовуються в процесі навчання географії України, в тому числі методами організації самостійної, індивідуальної навчальної і науково-дослідної діяльності.
є)розробляти та проводити всі види занять у школі, які стосуються географії України.
Вивчення курсу сприяє формуванню таких компетентностей:
ЗК 4. Здатність виявляти та вирішувати проблеми у сфері професійної діяльності, бути критичним і самокритичним.
ФК 8. Здатність до поглиблення знань і розуміння предметної області та професійної діяльності.
ПК 16. Здатність усвідомлювати та інтегрувати концептуальні природничо-географічні, суспільно-географічні, картографічні, психолого-педагогічні знання та навички.
ПК 19. Здатність до поглиблення знань і вдосконалення предметної області природничої, антропогенної, суспільної географії, картографії та геоінформаційних технологій, методики навчання географії, що включають новітні наукові здобутки у сфері професійної діяльності, є основою для оригінального мислення, проведення досліджень та критичного осмислення професійних проблем.
ПК 20. Здатність орієнтуватися у світовому й національному географічному освітньо-науковому просторі з метою розширення й актуалізації географічних і психолого-педагогічних знань, пояснювати їх письмовими, усними та візуальними засобами на різних просторових рівнях (світовому, регіональному, державному, локальному), працювати в глобальному, інформаційному середовищі за фахом.
ПК 22. Здатність до організації та проведення позанавчальної роботи здобувачів освіти географічного, краєзнавчого, туристського або іншого фахового спрямування.
ПК 23. Здатність впроваджувати україноцентричний підхід в освітній діяльності з урахування особливостей національного та регіонального контексту.
Рекомендована література
Базова:
- Байцар А. Фізична географія України. Навчально-методичний посібник. Львів. Видавн. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2012. 354 с.
- Дністрянський М. С., Байцар А. Л., Бродська Х. О. Українознавча тематика в шкільній географії: методологічні основи вивчення. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2023. №8. С. 187–196.
- Дністрянський М. С., Дністрянська Н. І. Перспективи використання етнокультурних ресурсів Львівської області в шкільній краєзнавчо-туристичній роботі // Acta Academiae Beregsasiensis Geographica et Recreatio. 2024. № 1. С.5 – 13.
- Дністрянський М. С. Україноцентричний підхід у вивченні географії в середній школі: проблеми реалізації в контексті сучасних соціально-політичних викликів // Методика навчання географії та історії: сучасні виклики та практичний досвід. Матеріали конференції. Дніпро, 2025. С. 158- 160.
- Касіяник І.П., Мисько В.З. Методика навчання географії (теоретичний аспект). Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друкарня «Рута»», 2017. 214 с.
- Кобернік С.Г, Коваленко P.P., Скуратович О.Я. Методика навчання географії в загальноосвітніх навчальних закладах: посіб. для вчителя. К .: Навчальна книга, 2005. 319 с.
- Концепція навчання географії України в основній та старшій школі / за заг. ред. д-ра пед. наук О. М. Топузова та канд. пед. наук О. Ф. Надтоки. К.: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 56 с.
- Топузов О. М., Самойленко В. М., Вішнікіна Л. П. Загальна методика навчання географії: підручник. – К.: Картографія, 2012. 512 с.
- Щербань П. І. Вивчення географії в умовах Нової української школи. URL: : https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2018/08/20180813_statja_16.pdf
- Dnistrianskyi M., Molnár J., Chaika I. Natural reduction of Ukraine’s population: Regional dimensions of the national threat. Hungarian Geographical Bulletin. 2021. № 4. P. 293-310.
- Myroslav S. Dnistryanskyi, Iryna M. Chaika. Location of small towns and rural settlements of Ukraine and new realities of the administrative territorial system: contradictions and perspectives of mutual influences. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 2023. №1. 3-16.
Допоміжна:
- Влах М. Історія географії. Навч. посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 338 с.
- Географія. Шкільні підручники з географії. URL : https://parta.com.ua/ukr/books/geografiya/
- Географія. 6-9 класи. Навчальна програма для закладів середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.geography-6-9.pdf
- Географія. 10-11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.geography-10-11-standart.pdf
- Герман О.І., Лознякова М .Є. Формування ключових компетентностей учнів під час навчальної дискусії . Географія, 2008. – № 21 (121). С. 2-4.
- Дністрянський М. С. Суспільно-географічна аналітика та геополітична публіцистика. (вибрані авторські дописи у мережі Facebook). Монографія. Львів: «ГАЛИЧ-ПРЕС», 2022. 169 с.
- Дністрянський М. С., Дністрянська Н. І. Етнографічні відмінності українського населення Карпат: чинники формування та культурно-туристичне значення. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Географія. 2020. №2. С. 65–72.
- Дністрянський М., Дністрянська Н. Етногеографічне макрорайонування України як інформаційна основа регіональної етнополітики. Наук. записки Тернопільського нац.. пед. ун-ту ім.. В. Гнатюка. 2023. № 1. С. .50-57.
- Дністрянський М. С. Етногеографія України. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2028. 232 с.
- Дністрянський М. С. Загострення геополітичних взаємин в період постмодерну і становище України. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2021. 156 с.
- Жупанський Я. І. Історія географії в Україні. Львів:Світ,1997.264 с.
- Слюта А. М. Методика навчання географії. Навчально-методичний посібник. Чернігів: Десна Поліграф, 2021. 248 с.
- Myroslav Dnistrianskyi, József Molnár, Nataliya Dnistrianska and István Molnár D. New realities of the administrative-territorial structure of Ukraine and areas of ethnic minorities’settlement: Geographical correlations and social consequences // Hungarian Geographical Bulletin. 2024. №4..P. 395 – 412.