Практика навчальна комплексна (106) 2курс
Тип: На вибір студента
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
4 | 6 | Диференційований залік |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
4 | 180 | ГрФ-21с | |
ГрФ-22с |
Опис курсу
У геоботанічному розділі студенти у своїй практичній діяльності досліджують рослинний покрив певної території за допомогою опису фітоценозів, фотографування і визначення рослин за електронними довідниками та визначниками та формування фотогербарію.
У економіко-географічному розділі відбувається закріплення теоретичних знань отриманих під час прослуховування нормативної навчальної дисципліни циклу професійної та практичної підготовки «Основи суспільної географії» і набуття навиків дослідження точкових, лінійних, ареальних суспільно-географічних об’єктів у польових умовах. В геоморфологічному розділі аналізують генетичні типи і форми рельєфу ендогенного та екзогенного походження на певній території, оволодіють методами їх дослідження; будують морфометричні карти.
В ландшафтному розділі студенти навчаються розумінню взаємозв’язків між окремими компонентами географічної оболонки та її мозаїчної структури; формують конкретне уявлення про географічний ландшафт та його морфологічні одиниці як об’єкт дослідження комплексної фізичної географії; засвоюють основи методики великомасштабного ландшафтного картографування та профілювання і комплексного дослідження фації.
В гідрологічному розділі студенти набувають навички в проведенні основних видів польових гідрологічних робіт, оволодівають методами дистанційних гідрологічних досліджень, як-от: опрацювання фактичного матеріалу, його аналіз, систематизація, узагальнення і підготовка наукових звіті.
В мікрокліматичному розділі студенти вивчають вплив підстилаючої поверхні на специфіку приземного шару атмосфери, динаміку метеорологічних величин та їх взаємозв’язок між собою і компонентами геосистеми. Студенти під час практики отримують навики організації і проведення спостережень, метеорологічних робіт, обробки зібраного фактичного матеріалу.
У гірському розділі на прикладі Чорногірського масиву відбувається ознайомлення студентів з головними геопросторовими закономірностями та особливостями геокомплексів Українських Карпат, а також оволодіння основними навичками організації й проведення багатоденних або одноденних гірських походів та здійснення комплексних спостережень під час маршрутів.
Метою закріплення теоретичних знань отриманих за час слухання лекцій та проведення практичних занять з нормативних навчальних дисциплін, які читаються на 1 та 2 році навчання на спеціальності 106 географія.
Очікувані результати навчання
геоботанічного розділу
знати:
- сучасний рослинний покрив території дослідження, закономірності поширення рослинності залежно від біотичних, абіотичних та антропогенних чинників;
- методику опису фітоценозів, присвоєння назв асоціаціям та виділення меж їхнього поширення;
- українські латинські назви типових рослин, поширених на території;
вміти:
- опрацьовувати та аналізувати літературні та картографічні джерела інформації щодо закономірностей поширення рослинного покриву досліджуваної території;
- розробляти алгоритм геоботанічних польових досліджень;
- визначати геолокацію точки спостереження за допомогою смартфону;
- проводити польові геоботанічні дослідження, описувати фітоценози, присвоювати назви асоціаціям та виділяти межі їхнього поширення;
- фотографувати рослини та формувати фотогербарій;
- користуючись вихідними даними польових досліджень в лабораторно-аналітичних умовах аналізувати вплив різноманітних чинників на поширення рослинного покриву досліджуваної території;
набути навичок:
- проведення польових геоботанічних досліджень;
- визначення геолокації точки спостереження за допомогою смартфону;
- опрацювання та аналізу необхідної інформації для успішного вирішення поставлених завдань і розроблення алгоритму польових та лабораторно-аналітичних досліджень;
- визначення українських та латинських назв рослин за електронними довідниками та визначниками;
економіко-географічного розділу
знати:
- головні принципи і методи організації індивідуальних польових суспільно-географічних досліджень складної демо-соціо-економіко-еколого-географічної системи населеного пункту (село, місто, адміністративний район великого міста);
- особливості аналізу переваг та недоліків географічного положення суспільно- географічного об’єкта дослідження;
- типи об’єктів дослідження реального сектора економіки та ринкової інфраструктури;
- типи функціонально-територіальних зон у межах населених пунктів та особливості їхнього виокремлення;
- сутність методу SWOT-аналіз та особливості його застосування у суспільній географії;
- сутність нових суспільно-географічних процесів, які відбуваються у площині населених пунктів України: джентрифікація, ревіталізація, екологізація тощо;
вміти:
- планувати індивідуальне суспільно-географічне дослідження;
- укладати перелік інформаційних джерел за тематикою суспільно-географічного дослідження населеного пункту (село, місто, мікрорайон великого міста тощо);
- виконувати картосхеми суспільно-географічного положення об’єкта дослідження;
- аналізувати переваги і недоліки географічного положення об’єкта дослідження;
- здійснювати демогеографічну характеристику поселення;
- виконувати картосхему суспільно-географічного профілю лінійного об’єкта дослідження (головна транспортна вісь великого міста);
- укладати суспільно-географічну картосхему ареального об’єкта дослідження (сільське поселення);
- визначати риси планувальної структури поселення;
- характеризувати об’єкти соціальної сфери поселення, ринкової інфраструктури, реального сектора економіки;
- укладатиSWOT-аналіз поселення.
геоморфологічного розділу
знати:
- методику й методи підготовчих, польових та камеральних геоморфологічних досліджень;
- програму практики й індивідуальні завдання;
- геоморфологічні умови району практики;
- основні літературні джерела з області своїх досліджень;
- вимірювати кути нахилу схилів та інші морфометричні параметри основних генетичних форм рельєфу в польових умовах;
- визначати межі різних генетичних типів рельєфу та приналежність форм до того чи іншого генетичного типу;
- правила безпечного виконання польових робіт.
вміти:
- працювати з інструментами і приладами, необхідними для успішного виконання індивідуальних завдань;
- вести польову документацію;
- виконувати спеціальне картографування, розробляти і складати легенди спеціальних, у т.ч. геоморфологічних карт;
- наносити невеликі геоморфологічні об’єкти та місця локалізації інтенсивних геоморфологічних процесів на топографічну карту;
- визначати(розпізнавати), виокремлювати й описувати основні форми рельєфу;
- характеризувати геологічну й геоморфологічну будову місцевості;
- виконувати камеральну обробку зібраних польових матеріалів.
ландшафтного розділу
знати:
- основні принципи і методи організації польових великомасштабних ландшафтознавчих досліджень;
- ландшафтні чинники території дослідження;
- ландшафтну будову території дослідження і ключової ділянки;
- взаємозв’язки між компонентами ландшафтних комплексів і між ландшафтними комплексами;
- антропогенні трансформації ландшафтних комплексів території дослідження.
вміти:
- виконувати польові ландшафтні дослідження;
- опрацьовувати зібраний фактичний матеріал, узагальнювати його;
- аналізувати ландшафтну будову території.
- аналізувати вплив антропогенної діяльності на вертикальну та горизонтальну будову ландшафтних комплексів.
гідрологічного розділу
набути навичок дослідження водних об’єктів у дистанційному режимі.
оволодіти вміннями аналізу цифрових моделей рельєфу для визначення гідрографічних показників річкового басейну.
набути навичок опрацювання цифрових гідрологічних баз даних, аналіз причинно-наслідкових зв’язків між різними чинниками гідрологічного режиму водних об’єктів.
мікрокліматичного розділу
знати
- методи польових досліджень;
- збір фактичного матеріалу, його систематизації, узагальнення і підготовки наукових звітів;
- структуру атмосфери, її єдність і взаємозв’язок із іншими оболонками Землі.
- характеристику точок досліджень мікроклімату, що включає – морфологія рельєфу (висота, експозиція, крутизна); гідрологічні умови – віддаленість від гідрологічних об’єктів, заболоченість; стан рослинного покриву – склад порід дерев, світлова повнота, вік, стан мохово-трав’янистого покриву)
вміти
- виявити і аналізувати причинно-наслідкові зв’язки між різними природними процесами і явищами, компонентами природи і господарської діяльністю людей.
- аналізувати мікроклімат для пояснення його впливу на функціонування компонентів природного територіального комплексу та практичну діяльність людини.
- спостерігати за температурним режимом повітря, режимом вологості повітря, хмарності, вітру, атмосферних опадів та атмосферних явищ згідно методики спостереження за метеорологічними величинами.
- складати таблиці, побудувати графіки.
набути навичок
- проведення шкільних екскурсій, маршрутних мікрокліматичних спостережень, мікрокліматичних спостережень в географічному гуртку, краєзнавчих походах.
- організації проведення спостережень, метеорологічних робіт, обробки зібраного фактичного матеріалу.
гірського розділу
знати:
- головні геопросторові закономірності та особливості геокомплексів Українських Карпат, ярусність ландшафтів в горах;
- найцікавіші геологічні, геоморфологічні, гідрологічні та біотичні об’єкти;
- генетичні типи рельєфу та закономірності поширення сучасних фізико- географічних процесів, різних типів рослинності у гірському масиві Чорногора,;
- методи, методику та особливості здійснення комплексних спостережень під час гірських маршрутів;
- правила поведінки у межах природно-заповідних територій.
вміти:
- підготувати спорядження і одяг та комплектувати набір продуктів харчування для гірського походу;
- проходити різні ділянки гірської місцевості, використовуючи різні техніки ходьби;
- орієнтування на місцевості за картою та компасом, іншими природними чи штучно створеними об’єктами;
- вибирати місце для табору, розбивати намет, розкладати вогнище, готувати їжу, облаштовувати побут у місцях таборування,
- комплектувати аптечку і надавати першу медичну допомогу,
- вести польову документацію під час гірського походу,
- наносити на топографічну карту пам’ятки природи (геологічні, геоморфологічні,гідрологічні, біотичні та комплексні),
- визначати (розпізнавати) вплив різних видів природокористування (вівчарство,лісове господарство, селітебне використання, рекреація і туризм, заповідна справа) на геокомплекси та місця локалізації інтенсивних геоморфологічних й інших негативних процесів у місцях надмірного господарського навантаження;
- виконувати камеральну обробку польових матеріалів та літературних джерел;
- використовувати матеріали попередніх вузькопрофільних геологічних і геоморфологічних, ґрунтознавчих, гідрологічних, мікрокліматичних, геоботанічних та ландшафтних досліджень.
Студенти повинні набути навичок організації гірських походів та проведення польових маршрутних досліджень, камерального опрацювання зібраних матеріалів, зокрема:
- вибору оптимального маршруту проходження різних ділянок гірської місцевостіта культури поведінки на природно-заповідних територіях;
- орієнтування на місцевості, облаштування побуту у місцях таборування;
- опису точок спостережень та інших видів ведення польової документації;
- визначення впливу різних видів природокористування на гірські геокомплекси;
- виділяти пам’ятки природи;
- характеризувати особливості природних комплексів гірських територій та вплив на їх функціонування різних видів природокористування.
Рекомендована література
Основна:
До геоботанічного розділу
- Блажко Н. Б. Вивчення та ідентифікація флори околиць Шацького біолого- географічного стаціонару: навч.- метод. посіб. для студентів /Н.Б. Блажко, Б.В. Сенчина, П.С. Теліш. – Львів: Малий видавничий центр географічного факультету, Лабораторія тематичного картографування, 2019 – 115 с.
- Визначник рослин Українських Карпат. – К.: Наук. думка, – 435 с.
- Геоботанічне районування України // Портал «Природа України» / Андрій Грачев.– Електронний ресурс – Режим доступу: http://geomap.land.kiev.ua/zoning-5.html
- Геоботанічне районування Української РСР. – К.: Наук. думка, – 304 с.
- Карта рослинності України // Портал «Природа України» / Андрій Грачев. –Електронний ресурс – Режим доступу: http://geomap.land.kiev.ua/vegetation.html
- Койнова І.Б., Рожко І.М., Сенчина Б.В. Методичні рекомендації для проходження комплексної практики з природоохоронної діяльності на Чорногірському географічному стаціонарі. – Львів, 2007. – 64 с.
- Маринич О.М. Фізична географія України: Підручник / О.М. Маринич, П. Г. Шищенко. – К.: Знання, 2005. – 511 с.
- Міллер Г. П. Польове ландшафтне знімання гірських територій. – К., Определитель высших растений Украины. – К.: Наук. думка, – 535 с.
- Рослинний покрив / Наталія Калінович, Богдана Сенчина, Лідія Тасєнкевич //Львівська область: природні умови та ресурси: монографія / за заг. ред. д-ра геогр. наук, проф. М.М. Назарука. – Львів: Видавництво Старого Лева, – С. 230-258.
До економіко-географічного розділу
- Методичні рекомендації до проходження економіко-географічного розділу навчальної комплексної фізико-економіко-географічної практики студентів географічного факультету : навч. посібник / М. І. Білецький, І. В. Ванда, Л. І. Котик.— Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2015. — 64 с.
- Шаблій О.І. Основи загальної суспільної географії. – Львів: ЛНУ ім. І Франка, 2003.
- Топчієв О.Г. Суспільно-географічні дослідження: методологія, методи, методика .Одеса: Астропринт, 2005
До геоморфологічного розділу
- Карпенко Н.І., Кравчук Я.С., Іваник М.Б. Геоморфологічний розділ навчальної комплексної фізико-економіко-географічної практики для студентів географічного факультету спеціальності 040104 “Географія”. Методичні вказівки. – 2012. – 80 с.
- Байрак Г. Методи геоморфологічних досліджень: навч. посібник – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018 – 292 с. (33,95 друк. арк.) – ISBN 978-617-10-0440-5
- Стецюк В.В., Ковальчук І.П. Основи геоморфології. – К.: «Вища школа», – 495 с.
- Кравчук Я.С. Геоморфологія Передкарпаття. – Львів: Меркатор, – 188с.
- Лещух Р.Й., Пащенко В.Г., Смішко Р.М. Геологічна практика на Поділля і в Українських Карпатах: навч.-метод. посібник. – Львів: ВЦ ЛНУ, – 243 с.
- Польова практика з геології : методичні вказівки [студ. географ. ф-ту] / О. П. Вовк,В.В. Десятник, Я.С. Курепа. – Луцьк: ПП Іванюк В. П., – 48 с.
До гідрологічного розділу
- МельникА. В. Фізико-географічні передумови, динаміка та наслідки катастрофічного липневого паводка 2008 року у верхів’ї річки Прут / А. В. Мельник, П. М. Шубер, В. М. Шушняк, Л. Я. Костів, В. В. Березяк // Вісник Львів. ун-ту. Серія геогр. – Вип. 37. – С. 136 – 151.
- Шушняк В. М. Методичні вказівки для проходження гідрологічного розділу комплексної фізико-економіко-географічної практики для студентів напряму підготовки 040104 – Географія. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2014. – 30 с.
- Шушняк В. М., Савка Г. С., Марзанич Н. І. Ландшафтно-кренелогічний аналіз верхів’я ріки Прут / Проблеми ландшафтознавства в контексті стратегії сталого розвитку та Європейської ландшафтної конвенції. Матеріали Міжнар. наук. семінару, присвяченого 40-річчю заснування Чорногірського географічного стаціонару (3–5 листопада 2017 р.). – Львів: Вид. центр ЛНУ ім. Івана Франка, – С. 54–56.
- Szuszniak W., Marzanycz N., Melnyk A. Geosystemy korytowe Czarnohory (KarpatyUkraińskie). / Geography and tourism, 4, No. 2 (2016), 131-140.
- Чорногірський географічний стаціонар. Навчальний посібник. – Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. І. Франка, 2003– – 132 с.
До ландшафтного розділу
- Міллер Г. П. Ландшафтные исследования горных и предгорных территорий. –Львов, 1974. – 202 с.
- МіллерГ. П. Польове ландшафтне знімання гірських територій. – К., – 168 с.
- Міллер Г. П., Петлін В. М., Мельник А. В. Ландшафтознавство: теорія і практика. –Львів, 2002. – 172 с.
- Природа Івано-Франківської області. Під ред. Геренчука К. І. – Львів: Вища школа– Вид-во Львів. ун-ту, 1973. – 160 с.
- Природа Українських Карпат. – Львів. – Вид-во Львів. ун-ту, 1968
- Природні комплекси й екосистеми верхів’я ріки Прут: функціонування,моніторинг, охорона. – Львів: Видавн. центр ЛНУ ім. Івана Франка. 2009 – 324 с.
- Проць Б. та ін. Каталог типів оселищ Українських Карпат та Закарпатської низовини. Львів. Меркатор,2012
- Чорногірський географічний стаціонар. Навчальний посібник. – Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. І. Франка. 2003 – 132 с.
До мікрокліматичного розділу
- Методичні вказівки до проходження польової практики з гідрології та кліматології для студентів географічних факультетів. Л, 1982, 16с.
- МіллерГ. П. Ландшафтные исследования горных и предгорных територий. –Львов, 1974. – 202 с.
- АндриановМ. С. Вертикальная термическая зональность Советских Карпат./Научные записки ЛГУ// Т.40, Географический сборник, 1957, Выпуск 4. С. 189-198.
До гірського розділу
- Бiорiзноманiття Карпатського бiосферного заповiдника / ред. рада: Мовчан Я.І.,Гамор Ф.Д., Шеляг-Сосонко Р.Ю., Дудка І.О. та ін. – Київ:IнтерЕкоЦентр, 1997. – 711 с.
- Заповідна перлина Карпат (путівник по Карпатському НПП) / Клапчук В.М., Абрам’юк У.М., Гайдук Л.М. та ін. – Коломия: Видавничо-полі графічне товариство “Вік”, – 80 с.
- Карпатський національний природний парк: монографія / за ред. Приходька М.М.,Киселюка О.І., Яворського А.І. – Ів-Фр.: Фоліант, – 672 с.
- Кравчук Я.С. Геоморфологія Полонинсько-Чорногірських Карпат: монографія. –Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. – 188 с.
- Лаврук М. Гуцули Українських Карпат: монографія. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2005 – 286 c.
- Мельник А.В. Українські Карпати: еколого-ландшафтознавче дослідження: монографія. – Львів: Логос, – 286 с.
- Подорожі в Українські Карпати / упоряд. і вступна стаття М.А. Вальо: зб. – Львів: Каменяр, – 279 с.
- Собашко В. Гірськими стежками Карпат. Прикарпаття: довідник-путівник / В. Собашко. – Ів-Фр.: Лілея, 2006. – 296 с.
- Стойко С.М. Природа Карпатського національного парку / С.М. Стойко, Л.І. Мілкіна, Л.О. Тасєнкевич та ін. – Київ.: Наук. думка, 1993. – 214 с.