Практика навчальна комплексна (106)2курс

Тип: На вибір студента

Кафедра:

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
46Диференційований залік

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
4180ГрФ-21с
ГрФ-22с

Опис курсу

У геоботанічному розділі студенти у своїй практичній діяльності досліджують рослинний покрив певної території за допомогою опису фітоценозів, фотографування і визначення рослин за електронними довідниками та визначниками та формування фотогербарію.
У економіко-географічному розділі відбувається закріплення теоретичних знань отриманих під час прослуховування нормативної навчальної дисципліни циклу професійної та практичної підготовки «Основи суспільної географії» і набуття навиків дослідження точкових, лінійних, ареальних суспільно-географічних об’єктів у польових умовах. В геоморфологічному розділі аналізують генетичні типи і форми рельєфу ендогенного та екзогенного походження на певній території, оволодіють методами їх дослідження; будують морфометричні карти.
В ландшафтному розділі студенти навчаються розумінню взаємозв’язків між окремими компонентами географічної оболонки та її мозаїчної структури; формують конкретне уявлення про географічний ландшафт та його морфологічні одиниці як об’єкт дослідження комплексної фізичної географії; засвоюють основи методики великомасштабного ландшафтного картографування та профілювання і комплексного дослідження фації.
В гідрологічному розділі студенти набувають навички в проведенні основних видів польових гідрологічних робіт, оволодівають методами дистанційних гідрологічних досліджень, як-от: опрацювання фактичного матеріалу, його аналіз, систематизація, узагальнення і підготовка наукових звіті.
В мікрокліматичному розділі студенти вивчають вплив підстилаючої поверхні на специфіку приземного шару атмосфери, динаміку метеорологічних величин та їх взаємозв’язок між собою і компонентами геосистеми. Студенти під час практики отримують навики організації і проведення спостережень, метеорологічних робіт, обробки зібраного фактичного матеріалу.
У гірському розділі на прикладі Чорногірського масиву відбувається ознайомлення студентів з головними геопросторовими закономірностями та особливостями геокомплексів Українських Карпат, а також оволодіння основними навичками організації й проведення багатоденних або одноденних гірських походів та здійснення комплексних спостережень під час маршрутів.
Метою закріплення теоретичних знань отриманих за час слухання лекцій та проведення практичних занять з нормативних навчальних дисциплін, які читаються на 1 та 2 році навчання на спеціальності 106 географія.

Очікувані результати навчання

геоботанічного розділу

знати:

  • сучасний рослинний покрив території дослідження, закономірності поширення рослинності залежно від біотичних, абіотичних та антропогенних чинників;
  • методику опису фітоценозів, присвоєння назв асоціаціям та виділення меж їхнього поширення;
  • українські латинські назви типових рослин, поширених на території;

вміти:

  • опрацьовувати та аналізувати літературні та картографічні джерела інформації щодо закономірностей поширення рослинного покриву досліджуваної території;
  • розробляти алгоритм геоботанічних польових досліджень;
  • визначати геолокацію точки спостереження за допомогою смартфону;
  • проводити польові геоботанічні дослідження, описувати фітоценози, присвоювати назви асоціаціям та виділяти межі їхнього поширення;
  • фотографувати рослини та формувати фотогербарій;
  • користуючись вихідними даними польових досліджень в лабораторно-аналітичних умовах аналізувати вплив різноманітних чинників на поширення рослинного покриву досліджуваної території;

набути навичок:

  • проведення польових геоботанічних досліджень;
  • визначення геолокації точки спостереження за допомогою смартфону;
  • опрацювання та аналізу необхідної інформації для успішного вирішення поставлених завдань і розроблення алгоритму польових та лабораторно-аналітичних досліджень;
  • визначення українських та латинських назв рослин за електронними довідниками та визначниками;

економіко-географічного розділу

знати:

  • головні принципи і методи організації індивідуальних польових суспільно-географічних досліджень складної демо-соціо-економіко-еколого-географічної системи населеного пункту (село, місто, адміністративний район великого міста);
  • особливості аналізу переваг та недоліків географічного положення суспільно- географічного об’єкта дослідження;
  • типи об’єктів дослідження реального сектора економіки та ринкової інфраструктури;
  • типи функціонально-територіальних зон у межах населених пунктів та особливості їхнього виокремлення;
  • сутність методу SWOT-аналіз та особливості його застосування у суспільній географії;
  • сутність нових суспільно-географічних процесів, які відбуваються у площині населених пунктів України: джентрифікація, ревіталізація, екологізація тощо;

вміти:

  • планувати індивідуальне суспільно-географічне дослідження;
  • укладати перелік інформаційних джерел за тематикою суспільно-географічного дослідження населеного пункту (село, місто, мікрорайон великого міста тощо);
  • виконувати картосхеми суспільно-географічного положення об’єкта дослідження;
  • аналізувати переваги і недоліки географічного положення об’єкта дослідження;
  • здійснювати демогеографічну характеристику поселення;
  • виконувати картосхему суспільно-географічного профілю лінійного об’єкта дослідження (головна транспортна вісь великого міста);
  • укладати суспільно-географічну картосхему ареального об’єкта дослідження (сільське поселення);
  • визначати риси планувальної структури поселення;
  • характеризувати об’єкти соціальної сфери поселення, ринкової інфраструктури, реального сектора економіки;
  • укладатиSWOT-аналіз поселення.

геоморфологічного розділу

знати:

  • методику й методи підготовчих, польових та камеральних геоморфологічних досліджень;
  • програму практики й індивідуальні завдання;
  • геоморфологічні умови району практики;
  • основні літературні джерела з області своїх досліджень;
  • вимірювати кути нахилу схилів та інші морфометричні параметри основних генетичних форм рельєфу в польових умовах;
  • визначати межі різних генетичних типів рельєфу та приналежність форм до того чи іншого генетичного типу;
  • правила безпечного виконання польових робіт.

вміти:

  • працювати з інструментами і приладами, необхідними для успішного виконання індивідуальних завдань;
  • вести польову документацію;
  • виконувати спеціальне картографування, розробляти і складати легенди спеціальних, у т.ч. геоморфологічних карт;
  • наносити невеликі геоморфологічні об’єкти та місця локалізації інтенсивних геоморфологічних процесів на топографічну карту;
  • визначати(розпізнавати), виокремлювати й описувати основні форми рельєфу;
  • характеризувати геологічну й геоморфологічну будову місцевості;
  • виконувати камеральну обробку зібраних польових матеріалів.

ландшафтного розділу

знати:

  • основні принципи і методи організації польових великомасштабних ландшафтознавчих досліджень;
  • ландшафтні чинники території дослідження;
  • ландшафтну будову території дослідження і ключової ділянки;
  • взаємозв’язки між компонентами ландшафтних комплексів і між ландшафтними комплексами;
  • антропогенні трансформації ландшафтних комплексів території дослідження.

вміти:

  • виконувати польові ландшафтні дослідження;
  • опрацьовувати зібраний фактичний матеріал, узагальнювати його;
  • аналізувати ландшафтну будову території.
  • аналізувати вплив антропогенної діяльності на вертикальну та горизонтальну будову ландшафтних комплексів.

гідрологічного розділу

набути навичок дослідження водних об’єктів у дистанційному режимі.

оволодіти вміннями аналізу цифрових моделей рельєфу для визначення гідрографічних показників річкового басейну.

набути навичок опрацювання цифрових гідрологічних баз даних, аналіз причинно-наслідкових зв’язків між різними чинниками гідрологічного режиму водних об’єктів.

мікрокліматичного розділу

знати

  • методи польових досліджень;
  • збір фактичного матеріалу, його систематизації, узагальнення і   підготовки наукових звітів;
  • структуру атмосфери, її єдність і взаємозв’язок із іншими оболонками Землі.
  • характеристику точок досліджень мікроклімату, що включає – морфологія рельєфу (висота, експозиція, крутизна); гідрологічні умови – віддаленість від гідрологічних об’єктів, заболоченість; стан рослинного покриву – склад порід дерев, світлова повнота, вік, стан мохово-трав’янистого покриву)

вміти

  • виявити і аналізувати причинно-наслідкові зв’язки між різними природними процесами і явищами, компонентами природи і господарської діяльністю людей.
  • аналізувати мікроклімат для пояснення його впливу на функціонування компонентів природного територіального комплексу та практичну діяльність людини.
  • спостерігати за температурним режимом повітря, режимом вологості повітря, хмарності, вітру, атмосферних опадів та атмосферних явищ згідно методики спостереження за метеорологічними величинами.
  • складати таблиці, побудувати графіки.

набути навичок

  • проведення шкільних екскурсій, маршрутних мікрокліматичних спостережень, мікрокліматичних спостережень в географічному гуртку, краєзнавчих походах.
  • організації проведення спостережень, метеорологічних робіт, обробки зібраного фактичного матеріалу.

гірського розділу

знати:

  • головні геопросторові закономірності та особливості геокомплексів Українських Карпат, ярусність ландшафтів в горах;
  • найцікавіші геологічні, геоморфологічні, гідрологічні та біотичні об’єкти;
  • генетичні типи рельєфу та закономірності поширення сучасних фізико- географічних процесів, різних типів рослинності у гірському масиві Чорногора,;
  • методи, методику та особливості здійснення комплексних спостережень під час гірських маршрутів;
  • правила поведінки у межах природно-заповідних територій.

вміти:

  • підготувати спорядження і одяг та комплектувати набір продуктів харчування для гірського походу;
  • проходити різні ділянки гірської місцевості, використовуючи різні техніки ходьби;
  • орієнтування на місцевості за картою та компасом, іншими природними чи штучно створеними об’єктами;
  • вибирати місце для табору, розбивати намет, розкладати вогнище, готувати їжу, облаштовувати побут у місцях таборування,
  • комплектувати аптечку і надавати першу медичну допомогу,
  • вести польову документацію під час гірського походу,
  • наносити на топографічну карту пам’ятки природи (геологічні, геоморфологічні,гідрологічні, біотичні та комплексні),
  • визначати (розпізнавати) вплив різних видів природокористування (вівчарство,лісове господарство, селітебне використання, рекреація і туризм, заповідна справа) на геокомплекси та місця локалізації інтенсивних геоморфологічних й інших негативних процесів у місцях надмірного господарського навантаження;
  • виконувати камеральну обробку польових матеріалів та літературних джерел;
  • використовувати матеріали попередніх вузькопрофільних геологічних і геоморфологічних, ґрунтознавчих, гідрологічних, мікрокліматичних, геоботанічних та ландшафтних досліджень.

Студенти повинні набути навичок організації гірських походів та проведення польових маршрутних досліджень, камерального опрацювання зібраних матеріалів, зокрема:

  • вибору оптимального маршруту проходження різних ділянок гірської місцевостіта культури поведінки на природно-заповідних територіях;
  • орієнтування на місцевості, облаштування побуту у місцях таборування;
  • опису точок спостережень та інших видів ведення польової документації;
  • визначення впливу різних видів природокористування на гірські геокомплекси;
  • виділяти пам’ятки природи;
  • характеризувати особливості природних комплексів гірських територій та вплив на їх функціонування різних видів природокористування.

Рекомендована література

Основна:

До геоботанічного розділу

До економіко-географічного розділу

До геоморфологічного розділу

  • Карпенко Н.І., Кравчук Я.С., Іваник М.Б. Геоморфологічний розділ навчальної комплексної фізико-економіко-географічної практики для студентів географічного факультету спеціальності 040104 “Географія”. Методичні вказівки. – 2012. – 80 с.
  • Байрак Г. Методи геоморфологічних досліджень: навч. посібник – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018  – 292 с. (33,95 друк. арк.) – ISBN 978-617-10-0440-5
  • Стецюк В.В., Ковальчук І.П. Основи геоморфології. – К.: «Вища школа»,  – 495 с.
  • Кравчук Я.С. Геоморфологія Передкарпаття. – Львів: Меркатор,  – 188с.
  • Лещух Р.Й., Пащенко В.Г., Смішко Р.М. Геологічна практика на Поділля і в Українських Карпатах: навч.-метод. посібник. – Львів: ВЦ ЛНУ,  – 243 с.
  • Польова практика з геології : методичні вказівки [студ. географ. ф-ту] / О. П. Вовк,В.В. Десятник, Я.С. Курепа. – Луцьк: ПП Іванюк В. П.,  – 48 с.

До гідрологічного розділу

До ландшафтного розділу

  • Міллер Г. П. Ландшафтные исследования горных и предгорных территорий. –Львов, 1974. – 202 с.
  • МіллерГ. П. Польове ландшафтне знімання гірських територій. – К.,  – 168 с.
  • Міллер Г. П., Петлін В. М., Мельник А. В. Ландшафтознавство: теорія і практика. –Львів, 2002. – 172 с.
  • Природа Івано-Франківської області. Під ред. Геренчука К. І. – Львів: Вища школа– Вид-во Львів. ун-ту, 1973. – 160 с.
  • Природа Українських Карпат. – Львів. – Вид-во Львів. ун-ту, 1968
  • Природні комплекси й екосистеми верхів’я ріки Прут: функціонування,моніторинг, охорона. – Львів: Видавн. центр ЛНУ ім. Івана Франка. 2009  – 324 с.
  • Проць Б. та ін. Каталог типів оселищ Українських Карпат та Закарпатської низовини. Львів. Меркатор,2012
  • Чорногірський географічний стаціонар. Навчальний посібник. – Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. І. Франка. 2003  – 132 с.

До мікрокліматичного розділу

  • Методичні вказівки до проходження польової практики з гідрології та кліматології для студентів географічних факультетів. Л, 1982, 16с.
  • МіллерГ. П. Ландшафтные исследования горных и предгорных територий. –Львов, 1974. – 202 с.
  • АндриановМ. С. Вертикальная термическая зональность Советских Карпат./Научные записки ЛГУ// Т.40, Географический сборник, 1957, Выпуск 4. С. 189-198.

До гірського розділу

  • Бiорiзноманiття Карпатського бiосферного заповiдника / ред. рада: Мовчан Я.І.,Гамор Ф.Д., Шеляг-Сосонко Р.Ю., Дудка І.О. та ін. – Київ:IнтерЕкоЦентр, 1997. – 711 с.
  • Заповідна перлина Карпат (путівник по Карпатському НПП) / Клапчук В.М., Абрам’юк У.М., Гайдук Л.М. та ін. – Коломия: Видавничо-полі графічне товариство “Вік”,  – 80 с.
  • Карпатський національний природний парк: монографія / за ред. Приходька М.М.,Киселюка О.І., Яворського А.І. – Ів-Фр.: Фоліант,  – 672 с.
  • Кравчук Я.С. Геоморфологія Полонинсько-Чорногірських Карпат: монографія. –Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. – 188 с.
  • Лаврук М. Гуцули Українських Карпат: монографія. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2005  – 286 c.
  • Мельник А.В. Українські Карпати: еколого-ландшафтознавче дослідження: монографія. – Львів: Логос,  – 286 с.
  • Подорожі в Українські Карпати / упоряд. і вступна стаття М.А. Вальо: зб. – Львів: Каменяр,  – 279 с.
  • Собашко В. Гірськими стежками Карпат. Прикарпаття: довідник-путівник / В. Собашко. – Ів-Фр.: Лілея, 2006. – 296 с.
  • Стойко С.М. Природа Карпатського національного парку / С.М. Стойко, Л.І. Мілкіна, Л.О. Тасєнкевич та ін. – Київ.: Наук. думка, 1993. – 214 с.