Педагогічно-стажувальна практика (014 М)
Тип: Нормативний
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
11 | 6 | Диференційований залік |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
11 | 180 | ГрОМ-21с |
Опис курсу
Метою педагогічно-стажувальної практики є поглиблення, розширення і вдосконалення досвіду педагогічної, діагностичної, інноваційної діяльності студентів у процесі виконання ними функцій вчителя географії та апробації власних методичних розробок; окреслення індивідуальної лінії професійного зростання.
Завдання практики:
• апробувати в реальному навчально-виховному процесі власно створені методичні розробки уроків, практикумів, досліджень, проєктів тощо, які містять основні ідеї та висновки науково- педагогічного дослідження і є складовою змісту магістерської кваліфікаційної роботи.
• сформувати у стажерів уміння визначати дидактичну доцільність (ефективність) власних ідей і методичних розробок застосовуючи існуючі та пропонуючи власні критерії.
• розвиток у практикантів необхідних умінь щодо конструювання технологічних варіантів різних форм навчально-виховної роботи із здобувачами освіти профільної школи та вдосконалення практичних навичок проведення відповідних занять;
• сформувати уміння студентів-практикантів критично аналізувати традиційні та інноваційні підходи до організації навчально- виховної роботи з географії у ЗЗСО;
• зібрати звітні матеріали для конструктивної частини магістерської роботи (фото-відеоматеріали проведених заходів, протоколи апробації, експертні відгуки, оцінювальні анкети та ін.).
Очікувані результати практики За підсумками педагогічно-стажувальної практики студент/студентка має
Знати:
• особливості планування навчального процесу в сучасних закладах загальної освіти з використання модельних програм; нормативних документів і методичних рекомендацій, що регулюють навчальний процес у ЗЗСО (ПРН 3)
• концептуальні засади та основні теоретико-методологічні проблеми природничої, антропогенної, суспільної географії, картографії та геоінформаційних технологій, методики навчання географії та профільної географії на рівні новітніх наукових здобутків (ПРН 15)
• шляхи мотивації учнів до саморозвитку засобами географії (ПРН 10)
• способи використання міжпредметного підходу до організації навчання географії;
• стратегії оцінювання, включаючи неформальні та формальні, діагностичні, формувальні та підсумкові підходи до оцінювання навчання учнівства;
• основні принципи, закони та методики науково-педагогічних досліджень; апарат науково-педагогічного дослідження, етапи науково-методичного дослідження; (ПРН 6).
Уміти:
• застосовувати знання з психології, педагогіки, географії для розроблення навчальної програми з предмета, проєктування уроків географії та учнівських досліджень, виховних заходів (ПРН 1)
• підбирати актуальний навчальний матеріал з географії встановлювати правильне співвідношення між компонентами географічних знань (уявленнями, поняттями, закономірностями, причинно-наслідковими зв’язками, світоглядними ідеями, науковими фактами)
• підбирати і творчо застосовувати методи формування ключових і предметних географічних компетентностей у здобувачів у закладах освіти різного типу (ПРН 16)
• використовувати цифрові освітні ресурси, інформаційні та комунікаційні технології для пошуку, обробки та обміну інформацією у професійній діяльності, презентації власних та спільних результатів, реалізації дистанційного та змішаного навчання; (ПРН 2)
• володіти основними прийомами роботи з електронним підручником, картою, глобусом, схематичною наочністю, навчальною літературою;
• класифікувати, упорядковувати і узагальнювати навчальний матеріал відповідно до умов навчального процесу, потреб формування ключових компетентностей та інтегрованого навчання; (ПРН 9)
• володіти методикою географічних досліджень, необхідних для організації практичних занять з географії та позашкільної роботи, організовувати дослідницьку роботу здобувачів освіти профільної школи; (ПРН 18)
• використовувати різноманітні форми і методи перевірки знань; об’єктивно оцінювати діяльність учнів за критеріями, визначеними у концепції загальноосвітньої школи і коментувати оцінки;
• проводити позаурочні заходи з географії з урахуванням всіх компонентів навчально-виховного процесу;
• аналізувати проведені навчальні заняття під кутом зору методичних, загально-дидактичних, психологічних вимог; здійснювати самоаналіз, теоретично осмислювати досвід роботи колег;
• характеризувати психологічні особливості учнів, класного колективу;
• застосовувати поняттєво-концептуальний апарат географії, теоретичні й емпіричні досягнення психології, педагогіки та методики навчання для виявлення проблем навчання географії й організування дослідницької роботи (ПРН 17)
• формулювати наявні проблеми у сфері освітньої діяльності, демонструвати навички їх критичного аналізу, генерувати нові ідеї, аргументувати можливі шляхи їх вирішення та критично оцінювати їх спроможність у рамках науково-педагогічного дослідження (ПРН 4)
• виявляти, фіксувати, систематизувати, узагальнювати факти педагогічної діяльності з метою виконання науково-методичної роботи;
• забезпечувати конструктивну та безпечну взаємодію з учасниками освітнього процесу (ПРН 11)
• дотримуватись умов функціонування безпечного та інклюзивного освітнього середовища; (ПРН 12)
• діяти автономно і в команді ( ПРН 13)
• дотримуватись культури академічної доброчесності у власній діяльності та формувати її в учнів (ПРН 14)
• представляти і поширювати географічну інформацію, використовуючи різноманітні письмові, усні та візуальні засоби, картографічні методи, інформаційно-комунікаційні технології, популяризувати географію як засіб формування просторової культури громадян (ПРН 21).
Рекомендована література
Основна:
- Педагогічно-стажувальна практика: програма і методичні рекомендації / укладач: М.М. Лаврук. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2023.– 24 с.
Додаткова:
- Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителя 13-е видання. – Харків: Вид. група «Основа», 2015. – 112 с.
- Даценко О. В. Інноваційні підходи до організації науково-методичної роботи з учителями географії. URL: http://studcon.org/innovaciyni-pidhody- do-organizaciyi-naukovo-metodychnoyi-roboty-zuchytelyamy-geografiyi.
- Дмитренко К.А., Коновалова М. В.,Семиволос О. П., Бекетова С. В. Звичайні форми роботи – новий підхід: розвиваємо ключові компетентності метод. посіб. – Харків : Вид. група «Основа», 2018. – 119 с.
- Кейс-урок «Світовий океан – океан таємниць». URL: http://case.edufuture.biz/m-ua-keys-ocean.html
- Лаврук М. Концепція потужних знань і географічна освіта у Новій українській школі / Вісник Львівського університету. Серія Педагогічна, Випуск 36 (2022)
- Лаврук M.M., Головашова A.O. Ставлення учнів до шкільної географії та мотиваційні чинники її учіння // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2020. № 31. C. 43-49
- Лаврук М.М. Українознавчі і краєзнавчі дослідження в шкільній географії: міждисциплінарний та інтегрований підходи / М.М. Лаврук. Сучасні напрямки розвитку географії України: Монографія / [за заг. редакцією проф. Лозинского Р. М.]. – Львів, 2022. – С. 141 – 173.
- Лаврук М.М. Загальна методика навчання географії: практична робота та індивідуальні дослідження студентів: навч.-метод. посібник . – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2023 – 143 с.
- Лаврук М. М. Методика науково-педагогічних досліджень : навчально- методичний посібник / М. М. Лаврук. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. – 148 с.
Інформаційні ресурси:
- Модельні навчальні програми для 5-9 класів Нової української школи (запроваджується поетапно з 2022 року) Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni- programi/modelni-navchalniprogrami-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi- shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku
- Навчальні програми 10-11 клас. Режим доступу: матеріали, інструменти тощо) з різних джерел за класами, предметами й темами згідно чинних програм.
- Geograf. URL: http://www.geograf.com.ua/ – на сторінках сайту висвітлюються основні поняття суспільної та фізичної географії України та світу, географії населення, природних ресурсів, подані результати наукових здобутків вітчизняних та світових учених. На сторінках фізичної географії України та світу, географії населення.
- EduFuture URL: https://edufuture.biz/ua/ Освітня платформа, яка представляє готові і розробляє на замовлення кейс-уроки (зокрема з географії).
Онлайн сервіси для уроків географії
- Google URL: https://edu.google.com/workspace-for- education/classroom/
- Learning URL: https://learningapps.org/ – онлайн-сервіс, що дозволяє створювати інтерактивні вправи.
- Mozaik Education Мозаїк. Інноваційні цифрові освітні рішення. URL: https://www.mozaweb.com/), URL: https://ua.mozaweb.com/en/index.php – сучасний освітній платний ресурс, що забезпечує інтерактивний супровід дистанційного навчання географії.
- Canva for URL: https://www.canva.com/education/
- Seterra Online. URL: https://www.geoguessr.com/seterra/uk/vgp/3073 – одна з найбільш захопливих та популярних географічних вікторин
Онлайн сервіси для уроків географії та самостійних досліджень здобувачів освіти:
- ArcGIS URL: http://www.arcgis.com – надає можливість учням створювати власні карти.
- Google Earth URL: https://www.google.com/earth/education/ – віртуальний глобус для освітніх цілей.
- Timelapse in Google Earth. URL: https://earth.google.com/web/data=CiQSIhIgNTQ0MGExNzMxYzI1MTFlYTk0 NDM4YmI2ODk0NDUyOTc) – таймлапс в сервісі Google Earth, який дає можливість простежити зміни на поверхні Землі з 1984 по 2020 рр.
- Games On World (географічні ігри, розроблені для початкових і середніх шкіл, а також корисні в університеті. URL: https://world-geography- games.com/world.html