Навчально-педагогічна практика (014.М)

Тип: Нормативний

Кафедра:

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
1012Диференційований залік

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
10ГрОМ-11с

Опис курсу

Мета навчально-педагогічної практики: закріпити спеціалізовані концептуальні знання з педагогіки та географії, здобуті на магістерському рівні освітньої програми, формувати навички розв’язування дидактично-психологічних проблем в реальному освітньому середовищі у процесі підготовки та організування навчання та виховання і проведення науково-методичного дослідження, розвивати відповідальність і самостійність у сфері здобування професійних знань і досвіду, творчий підхід до педагогічної діяльності.

Завдання практики:
• застосування у навчальному процесі з географії новітніх здобутків географічної науки, у т.ч. результатів власного наукового пошуку, підходів конструктивної педагогіки та міжпредметної інтеграції;
• застосування цифрових освітніх ресурсів, інформаційних та комунікаційних технології на етапах проєктування і проведення навчальних і виховних заходів з географії;
• ознайомлення з сучасним станом навчально-виховної роботи і передовим досвідом у школі, співпраця з вчителями та класними керівниками;
• проведення необхідної кількості пробних і п’ять залікових уроків із застосуванням різних форм і методів роботи на них;
• виконання функцій класного керівника, психологічне стеження і написання психологічної характеристики колективу школярів (класу);
• вивчення специфіки навчально-виховної роботи з учнями старшої школи; підготовка і проведення актуального виховного заходу;
• організування емпіричного етапу науково-методичного дослідження з індивідуальної теми: спостереження, анкетування, бесіда з вчителями та учнями, вивчення шкільної документації тощо;
• осмислення набутого педагогічного досвіду та обґрунтування результатів дослідження;
• презентація результатів практики.
Виконання завдань практики сприяє формуванню у випускника-магістра інтегральної компетентності – здатності розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та проведення педагогічних досліджень.
Педагогічна практика сприяє формуванню програмних компетентностей у т. ч. загальних:
ЗК 1. Здатність застосування знання у практичних ситуаціях.
ЗК 2. Здатність використовувати цифрові освітні ресурси, інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності.
ЗК 3. Здатність планувати та управляти освітньою діяльністю, забезпечувати та оцінювати якість виконуваних робіт.
ЗК 4. Здатність виявляти та вирішувати проблеми у сфері професійної діяльності, бути критичним і самокритичним.
ЗК 5. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) та приймати обґрунтовані рішення.
Фахових:
ФК 8. Здатність до поглиблення знань і розуміння предметної області та професійної діяльності.
ФК 11. Здатність до моделювання змісту навчання, формування в учнів ключових компетентностей та здійснення інтегрованого навчання.
ФК 13. Здатність до конструктивної та безпечної взаємодії з учасниками освітнього процесу.
ФК 14. Здатність забезпечувати функціонування безпечного та інклюзивного освітнього середовища.
Предметних:
ПК 16. Здатність усвідомлювати та інтегрувати концептуальні природничо-географічні, суспільно-географічні, картографічні, психолого-педагогічні знання та навички.
ПК 17. Здатність розв’язувати задачі у професійній діяльності з методики профільного навчання географії та позакласної роботи, спрямовані на формування у здобувачів освіти ключових і предметних географічних компетентностей, фахового світогляду.
ПК 18. Здатність здійснювати самостійно та організувати дослідницьку діяльність здобувачів освіти з використанням сучасних методів і технологій, прикладних географічних досліджень природних і суспільних явищ та процесів, адаптованих під конкретні умови освітньої діяльності, узагальнювати отримані результати, презентувати їх.
ПК 19. Здатність до поглиблення знань і вдосконалення предметної області природничої, антропогенної, суспільної географії, картографії та геоінформаційних технологій, методики навчання географії, що включають новітні наукові здобутки у сфері професійної діяльності, є основою для оригінального мислення, проведення досліджень та критичного осмислення професійних проблем.
ПК 20. Здатність орієнтуватися у світовому й національному географічному освітньо-науковому просторі з метою розширення й актуалізації географічних і психолого-педагогічних знань, пояснювати їх письмовими, усними та візуальними засобами на різних просторових рівнях (світовому, регіональному, державному, локальному), працювати в глобальному, інформаційному середовищі за фахом.
ПК 21. Здатність до здобуття спеціалізованих умінь та навичок розв’язання проблем сучасної географічної науки, педагогіки, психології, методики навчання географії, які необхідні для проведення наукових дослідження, провадження інновацій наукової та педагогічної діяльностей.
ПК 22. Здатність до організації та проведення позанавчальної роботи здобувачів освіти географічного, краєзнавчого, туристського або іншого фахового спрямування.
ПК 23. Здатність впроваджувати україноцентричний підхід в освітній діяльності з урахування особливостей національного та регіонального контексту.

Рекомендована література

Основна:

  • Навчально-педагогічна практика: програма і методичні рекомендації / укладач: М.М. Лаврук. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2023.–55 с.
  • Лаврук М.М. Загальна методика навчання географії: практична робота та індивідуальні дослідження студентів: навч.-метод. посібник . – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2023 – 143 с.
  • Лаврук М. М. Методика науково-педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник / М. М. Лаврук. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. – 148 с.

Додаткова:

  •  Аналіз уроку / упоряд. Н. Мурашко. – Київ: Шк. Світ, 2008. – 128 с.
  • Врублевська М.О. Секрети успішного уроку географії. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 144 с.
  • Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителя 13-е видання. – Харків : Вид. група «Основа», 2015. – 112 с.
  • Даценко О. В. Інноваційні підходи до організації науково-методичної роботи з учителями географії. URL: http://studcon.org/innovaciyni-pidhody-do-organizaciyi-naukovo-metodychnoyi-roboty-zuchytelyamy-geografiyi.
  • Дмитренко К.А., Коновалова М. В.,Семиволос О. П., Бекетова С. В. Звичайні форми роботи –  новий підхід: розвиваємо ключові компетентності : метод. посіб. – Харків : Вид. група «Основа», 2018. – 119 с.
  • Кейс-урок «Світовий океан – океан таємниць». URL: http://case.edufuture.biz/m-ua-keys-ocean.html
  • Компетентнісний підхід як інноваційний напрям у навчанні географії. URL: http://nikolyk-l-p.korostushiv.com/?p=12362.
  • Лаврук М.М. Українознавчі і краєзнавчі дослідження в шкільній географії: міждисциплінарний та інтегрований підходи / М.М. Лаврук. Сучасні напрямки розвитку географії України: Монографія / [за заг. редакцією проф. Лозинского Р. М.]. – Львів, 2022. – С. 141 – 173.
  • Лаврук M.M., Головашова A.O. Ставлення учнів до шкільної географії та мотиваційні чинники її учіння // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2020. № 31. C. 43-49
  • Лаврук М. Концепція потужних знань і географічна освіта у Новій українській школі / Вісник Львівського університету. Серія Педагогічна, Випуск 36 (2022)
  • Мальчикова Д.С., Мезенцев К.В. Публічний імідж географії в контексті трансформації стандартів базової середньої освіти: досвід України і світу // Український географічний журнал, 2022 (1). URL: https://doi.org/10.15407/ugz2022.01.053