Медична географія України для середньої школи (014 М)
Тип: На вибір студента
Кафедра: географії україни
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
10 | 3 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
10 | 16 | доцент Склярська О. І. | ГрОМ-21с |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
10 | 16 | ГрОМ-21с | доцент Склярська О. І. |
Опис курсу
Навчальна дисципліна «Медична географія для середньої школи» є вибірковою за предметною спеціальністю 014.07 “Середня освіта” (Географія) для освітньої програми «Магістр”, яка викладається в ІІ семестрі в обсязі 3 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS). Вивчення навчальної дисципліни передбачає оволодіння студентами теоретичними знаннями сучасних медико-географічних досліджень в Україні та світі, навиками оцінки медико-географічної ситуації території в результаті аналізу параметрів здоров’я населення та впливу на нього фізико-географічних, екологічних, медико-організаційних чинників.
Метою викладання навчальної дисципліни є: поглиблення знань про особливості медико-географічної ситуації України у контексті загальносвітових тенденцій та процесів, вплив негативних факторів довкілля на особливості життєдіяльності населення та захворюваність людей; засвоєння методики викладання основ здоров’я в середній школі для формування медико-географічної грамотності учнів.
Головними завданнями навчального курсу є:
- вивчення теоретико-методичних основ медичної географії;
- поглиблення знань про стан здоров’я населення України, поширеність основних класів хвороб;
- аналіз впливу географічних чинників на стан здоров’я населення; вивчення проблем територіальної організації медичної сфери України та особливостей її функціонування
- виявлення головних передумов формування безпечного освітнього середовища для учнів.
- засвоєння методики навчання основ медико-географічних знань в середній школі під час вивчення тем з наскрізною змістовою лінією “здоров’я та безпека”.
Рекомендована література
Основна
- Безпечна і дружня до дитини школа в контексті реформи «НУШ» / В. Пономаренко, Т. Воронцова, О. Сакович та ін. Київ : Алатон, 2020. 64 с.
- Географія 6-9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньоїосвіти.URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.geography-6-9.pdf
- Гуцуляк В. М., Нечипоренко Г. Л., Шевченко В. О. Загальна медична географія світу: Монографія. — Київ, 1998. — 178 с.
- Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року.URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
- Корнус О. Г., Корнус А. О., Шищук В. Д.. Медична географія: методичні вказівки для виконання практичних та самостійних робіт. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка. 2022.
- Козубенко Ю.Л. Медична географія: навч. посіб. / Ю.Л. Козубенко. – Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2018.
- Мезенцева Н.І., Батиченко С.П., Мезенцев К.В. Захворюваність і здоров’я населення в Україні: суспільно-географічний вимір: Монографія. – К.: ДП «Прінт Сервіс», 2018. – 136 с.
- Методичні рекомендації щодо викладання географії у 2022/2023 навчальному році.URL: https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-geografiyi-u-2022-2023-navchalnomu-rotsi/
- Нова міжнародна хартія географічної освіти. URL:https://www.geokyiv.org/uk/component/k2/item/122 -2016.
- Нова українська школа. Міністерство освіти і науки України. URL:https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
- Основні показники здоров’я: Повідомлення дня в області стійкого розвитку на період до 2030 року. ВООЗ. Європейське регіональне бюро. (2023). Вилучено із https://apps.who.int/iris/handle/10665/338903
- Склярська О.І. Методичні вказівки з курсу “Медична географія України для середньої школи”. Львів: ЛНУ імені Івана Франка. 2023. 42 с.
- Центр медичної статистики. – Режим доступу: http://medstat.gov.ua/ukr/main.html
- Шевчук Л.Т. Медична географія: навчальний посібник. Львів: 1997. 168 с.
Додаткова
- Компетентнісне навчання, сприятливе для здоров’я, безпеки, успішної соціалізації і самореалізації особистості. НУШ. 2018. 54 с.
- Новий освітній простір: інформаційний посібник. 2019. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf
- Мальчикова Д. С., Мезенцев К. В. Публічний імідж географії в контексті трансформації стандартів базової середньої освіти: досвід України і світу/ Український географічний журнал, 2022. № 1. C. 53-63.
- На шляху до здоровішої України. Прогрес у досягненні Цілей Cталого Розвитку у галузі охорони здоров’я 2020. Копенгаген: Європейське регіональне бюро ВООЗ; 2021 р. – 60 с.
- Причини смертності в Україні/ Держкомстат. – Режим доступу: https://www.ukrstat.gov.ua/
- Склярська О. Дослідження взаємозв’язку демогеографічної та медико-географічної ситуації в Україні. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки», 26 (квітень, 2023): за матеріалами I Міжнародної науково-практичної конференції «Scientific vector of various sphere’ development: reality and future trends»., 2023. С. 623-628.
- Склярська О. І. Важливість курсу “Медична географія України” для підготовки майбутнього педагога НУШ //Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Наука, освіта, технології і суспільство: актуальні проблеми теорії та практики»/ -матеріали Міжн. Науков-практ конф. 19 жовтня 2022. Полтава. – с. 51-54.
- Склярська О. І. Медико-географічні знання майбутній педагогів для формування здоров’язбережувальних компетентностей учнів/ Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка». №62. C. 285-290.
- Склярська О. І. Відтворення населення України і висвітлення проблематики в шкільному курсі географії // Вісник науки та освіти. № 8 (14). 2023. С. 768-779.
- Склярська О. Пріоритети здоров’я та безпеки в стратегічному плануванні розвитку міста.Grail of Science, № 27, 2023. 686–688
- Шаблій О. І. Суспільна географія: теорія, історія, українознавчі студії. – Львів: Вид. центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2001.
- Шиян О. Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут”. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти.URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/ /Zdorov.bezp.ta.dobrob.5-6-kl.Shyyan.ta.in.14.07.pdf
- Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемологічну ситуацію 2014 р. / за ред. Квіташвілі О. – К., 2016. – 460 с.
- 28. Bhavsar, NA, Yang, LZ, Phelan, M. та ін. Association between Gentrification and Health and Healthcare Utilization. J Urban Health 99 , 984–997 (2022). URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11524-022-00692-w
- Integrating health in urban and territorial planning: a sourcebook, WHO, 2023. 90 p.
- IMPLEMENTATION FRAMEWORK FOR PHASE VII (2019–2024) OF THE WHO EUROPEAN HEALTHY CITIES NETWORK: GOALS, REQUIREMENTS AND STRATEGIC APPROACHES. URL: https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1377634/retrieve
- Urban Health Index. URL: https://urbanhealth.org.uk/insights/data/urban-health-index-uhi-for-lambeth-and-southwark
- WORLD HEALTH ORGANIZATION [Звіти і банк даних ВООЗ]. URL: http://www.who.int/tb/publications/global_report/en/